fbpx

De cerca nadie es normal

Designed for Design for the audiovisual project co-produced with the Archivo General de la Nación Argentina, the Centro de Arte Sonoro CASo and the Centro Cultural Kirchner.

Centro de Arte Sonoro CASo
Cantera Centro Cultural Kirchner

“An algorithm is an opinion expressed in code.”

The proposal is part of Cantera, the cinema space of the Kirchner Cultural Center that disseminates audiovisual pieces with a strong experimental and reflective stamp, without denying the importance of aesthetic enjoyment as a political act. A way of relating to the audiovisual: to move away from any mandate in relation to what “is” and to allow oneself to explore the diffuse borders that delimit forms.

In her short film cycles, Cantera sought to explore and discuss the notions of homeland, work and future. “De cerca nadie es normal” (Up close no one is normal) continues this line of investigation, and for this purpose she summoned the composers Sol Rezza, Agustina Wetzel and Cecilia Castro.

The composers worked on the documentary “Por tierras argentinas”, a silent film directed by Federico Valle that portrays the whole country as it was seen in 1929. Filmed in black and white, it travels through the different regions from north to south, showing the landscapes and the work of the workers, capturing the look of the time on the project of the country of the Generation of ’80. The film, an exponent of the Argentine silent film, was conceived as an institutional production so that the world would know the goodness of the Argentine territory, and De cerca nadie es normal proposes an approach to that historical period and its idiosyncrasy.

Sol Rezza’s work is anchored by some of the questions the composer asked herself from Valle’s documentary: What does it mean to become an algorithm? How do we define colonization? What are the real technological advances? How do we look at migration? What is the role of women in this new era?

Rezza looks for some answers in the letters and writings of Victoria Ocampo and Virginia Woolf, women with a strong feminist outlook who faced great contradictions; current news; and fragments of the novel I, Robot, by Isaac Asimov, forming a play on words, emotions and sounds that recreate a social imaginary of a very special country.


“Un algoritmo es una opinión expresada en código”

El Centro Cultural Kirchner presenta “De cerca nadie es normal”, un nuevo proyecto audiovisual coproducido junto al Archivo General de la Nación y el Centro de Arte Sonoro. La propuesta se inscribe en el marco de Cantera, el espacio de cine del Cultural Kirchner que difunde piezas piezas audiovisuales con una fuerte impronta de experimentación y reflexividad, sin negar la importancia del goce estético como acto político. Una forma de relacionarnos con el audiovisual: alejarse de todo mandato en relación a lo que “es” y permitirse explorar los bordes difusos que delimitan las formas.

En sus ciclos de cortometrajes, Cantera buscó explorar y discutir las nociones de patria, trabajo y futuro. “De cerca nadie es normal” continúa esta línea de investigación, y para ello convocó a las compositoras Sol Rezza, Agustina Wetzel y Cecilia Castro.

Las compositoras trabajaron sobre el documental “Por tierras argentinas”, una película muda dirigida por Federico Valle que retrata todo el país tal como se lo veía en 1929. Rodada en blanco y negro, recorre las distintas regiones de norte a sur, mostrando los paisajes y la labor de los trabajadores, plasmando la mirada de época sobre el proyecto de país de la Generación del ´80. La película, exponente del cine mudo argentino, fue pensada como una realización institucional para que se conocieran en el mundo las bondades del territorio argentino, y De cerca nadie es normal propone un acercamiento a ese período histórico y su idiosincrasia.

La obra de Sol Rezza está anclada en algunas de las preguntas que la compositora se hizo a partir del documental de Valle: ¿qué significa convertirnos en algoritmos? ¿Cómo definimos la colonización? ¿Cuáles son los verdaderos avances tecnológicos? ¿Cómo se mira la migración? ¿Cuál es el rol de la mujer en esta nueva era? Rezza busca algunas respuestas en las cartas y escritos de Victoria Ocampo y Virginia Woolf, mujeres con una fuerte mirada feminista que enfrentaron grandes contradicciones; noticias de actualidad; y fragmentos de la novela Yo, robot, de Isaac Asimov, conformando un juego de palabras, emociones y sonidos que recrean un imaginario social de un país muy especial.

Project information: 
Original Title: De cerca nadie es normal © 
Year of production: 2020 
Country of production: Argentina 
Premiere: 21/10/2020 
Language: Spanish 
Running time in mm:ss: 14:02 

Technical Aspects: 
Format: Digitial | Full HD | .MOV H.264 .MP4 
Audio: 2.0 

Credits: 
Production / Commissioned by: Centro de Arte Sonoro CAso | Cantera Centro Cultural Kirchner   
Script / Sound Design / Composition: Sol Rezza 
Original film: Federico Valle "Por tierras argentinas" 1929 

Partners: 
Centro Cultural Kirchner
Centro de Arte Sonoro CAso
Archivo General de la Nación

Leave a Reply